torsdag 4 juni 2009

Från pr-genier till osynliga.

Ja Lena Mellin har svårt att bestämma sig vad hon tycker om piratpartiet. Här om dagen skrev hon att vår framgång berodde på alla pr-genier som satt och bloggade (jag tackar ödmjukast för denna fina titel). Men idag har hon tydligt ändrat sig. Idag är partiet osynligt, var alla pr-genier tog vägen vet jag inte. Hon kanske insåg att vi är helt vanliga människor och tyckte att vi inte förtjänade titeln längre... Ja det är snabba svängar innom välden av politik.

Hon börjar artikeln med att på peka att vi varken har valstugor eller att vi inte synts i tv debatter. Man skulle ju önska att åtminstonde så lätt kontrollerbara fakta kunde vara rätt.
Jag har besökt en valstuga och vet att det finns fler runt om i landet, visst erkänner vi att de förmodligen inte är lika många som hos s eller m men de är ofta vacker lila....
Angånde tv debatterna så tror jag att jag i ett tidigare inlägg har länkat till åtminstonde tre stycken. Även om jag kan hålla med om att endast en av dem är så seriös som den borde ha varit. Men detta beror inte på piratpartiet utan snarare på de begrännsningarna som tv-bolaget satt upp.
Två fakta fel fyra rader in i artikeln...

Lite längre ner i artikeln så menar hon att vi kommer att koncentrera oss på fildelning och internet integritet. Det är ju inte helt fel, men inte helt rätt heller. Ibland önskar jag att man kunde tvinga journalister som skriver repotage om PP att åtminstonde läsa igenom partiets principer. För alla dem som inte orkar ta sig in där och läsa så kan jag klistra in ett grundläggande citat:

Piratpartiets värdegrund bygger på tre grundläggande värderingar; att den personliga integriteten måste skyddas, att kulturen måste släppas fri och att patent och privata monopol är skadliga för samhället.

Så våra ståndpunkter räcker längre än till fildelning och internet, det råkar bara hända att integriteten på nätet just nu ligger illa till. Det handlar om prioriteringar.

Sisst men inte minst så vill jag faktiskt hålla med Lena, hon skriver:

I debatten ställde SVT:s Karin Hübinette en rad ganska enkla frågor som skulle besvaras med ja eller nej av deltagarna. Klarade de uppgiften? Nix pix.
Politik handlar om att ta ställning. Då kan man inte, som Marita Ulvskog, svara nja på frågan om svenskt snus ska få säljas i hela EU och inte bara Sverige. Det blir fånigt.


För en gång skull kan jag säga, Bra skrivet. Läs citatet igen och säg sedan varför det är negativt att PP klart och tydligt förklarar vilka frågor de stöder och vilka frågor de låter de som kan mer om dem ta hand om. Från oss kommer det inget nja, från oss kommer det ett tydligt svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar