onsdag 27 maj 2009

Varför pirat?

Tillåt mig att upprepa mig genom att börja med meningen: Det började med att EU-valet stod och knackade på dörren....
Jag insåg att "gammelpartierna" inte erbjöd något som lockade. Jag ville ha ett parti som såg den stora bilden, ett parti där jag visste vad jag röstade på. Valet visade sig inte vara så svårt.

För mig är PP det enda öppna och ärliga partiet. De är helt öppna med det faktum att deras hjärtefrågor, stöttepelare, grundidéer, kalla det vad man vill, är det man satsar på. Jag vet att om de får välja mellan att få sin vilja igenom med tex medicinsk patent och att få högre jordbruksstöd så kommer de alltid att välja det medicinska patentet. Jag vet vad jag röstar på, jag vet vilka val de kommer att göra. Hur ofta kan man säga det om ett parti?

Men det som är den avgörande frågan som fick mig att pli pirat, nej det är inte gratis musik ;), är att det är det enda partiet som jag har råkat på som vill börja bygga grunden färdigt och få den stabil innan de ger sig på fasaden. För om vi inte har våra grundläggande rättigheter så har vi inget.

Men allt det är skäl att rösta på ett parti, jag tog ett steg som jag aldrig trodde att jag skull ta. Jag blev medlem, en av de (i skrivandets stund) nästan 47 000 medlemmar som är piratpartiet. Varför? Därför att PP fick mig att känna att jag kunde hjälpa till, jag var nyttig, gjorde en skillnad, ja jag var kanske till och med nödvändig. Egentligen är jag inte ens i närheten av den bild som man ofta får se av "pirater". Ofta beskrivs de som unga män som är duktiga på datorer och som mer eller mindre lever sitt liv på internet. Ja till en början är jag ju ingen man och jag börjar nå den åldern då man inte längre beskrivs som ung och även om jag älskar mina datorer och friheten med internet så är jag i grunden helt okunnig om datorer. Men min åsikt blir ändå hörd. PP är bredare än många tror och idag finns det medlemmar från alla vägar i livet. Lika lite som att alla moderater är medelålders män i kostymer och att alla miljöpartister äger en kånken och Palestinasjalar så är piratpartister en homogen grupp. Alla är välkomna, alla röster blir hörda och alla åsikter diskuteras.

För att summera mitt något splittrade inlägg här ovan så kan ajg inte tänka mig att lägga min röst och mitt stöd till något annat parti än Pirat Partiet. Så hissa "jolly roger" och gnola med mig:
"Yo ho, yo ho, a pirates life form me..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar