lördag 30 maj 2009

Lösningar, inte problem

Jag satt som vanligt och surfade mig igenom diverse olika bloggar efter jobbet. Ja jag tillhör den skaran som faktiskt måste jobba kväll även på pingst. Jag råkade på en blogg som fick en femöring att trilla ner för mig. Meningen som fick lyset att tändas var:
Jag fullkomligt älskar piratpartiets förmåga att se lösningar på problem.

Jag vet inte varför jag aldrig sett det innan, det är ju så självklart. Jag tycker meningen ovan sammanfattar partiet på ett underbart sätt. Med många andra partier så får man höra att de vill göra det ena efter det andra men (och sedan kommer en oändlig harang) de andra partierna arbetar mot oss, ekonomin är inte gynnsam, tekniken finns inte, det behövs utredningar, ja vi kan fortsätta nästan utan ände. De ser de stora problemen och fastnar.

Piratpartiet har ett envist och kanske naivt sätt att se på det. Vi har lösningarna och vi ska driva igenom dem till allas gagn. Det många tar för velighet eller som en svaghet att vi inte har bestämt vilken grupp vi vill tillhöra, handlar tvärt om att vi har målet i sikte och vägen dit kan anpassas. Vi ser lösningen och det finns inget, eller i alla fall väldigt få saker, som kan få oss att vika från den övertygelsen.

Om det här är för att vi är ganska nya inom politiken och därför har kvar vår "barnsliga" naivitet och fantasi så må det vara. Låt oss utnyttja det och låt det bli vår ledstjärna. Låt oss försöka bevara det som andra tycks ha förlorat.
Låt oss fortsätta på den vägen som vi redan går: hitta lösningarna och arbeta för att förverkliga dem.

1 kommentar:

  1. Tack för uppmärksamheten! Superkul att du fick klarhet i dina tankar. Tycker du utvecklar det väldigt fint :)

    SvaraRadera